Saturday 16 February 2013

Golongan Salaf dan Khalaf



Golongan salaf membincangkan mengenai Isu Aqidah dgn berhujahkan Quran dan Sunnah manakala Golongan Khalaf membincangkan Isu Aqidah, kebanyakanya berhujahkan dengan Hujah Akal..

Walaubagaimana pun, ia tidak menjadi masalah kerana masing2 masih lagi mengEsakan Allah dan menyatakan kenabian Nabi Muhammad saw. Cuma ada sedikit perbezaan diantara dua golongan ini iaitu pada pemasalahan ayat2 mutasyabihat. Sebenarnya, perbezaan ini adalah dari segi furu` aqidah dan bukannya usul aqidah. Ini pun sebenarnya tiada menjadi masalah sekiranya golongan yang mengikut pendirian salaf asal yang meletakkan makna yang sebenar kepada Allah, ini selari dengan kata-kata Imam Malik mengenai istiawa' Allah di atas arasy:

الاستواء معلوم والكيف مجهول والإيمان به واجب والسؤال عنه بدعة

Maksud :



‘Al-Istiwaa’ adalah diketahui (yaitu diketahui maknanya dalam bahasa arab), kaifiyahnya (bagaimananya sifat Allah) itu tidak diketahui (majhuul), beriman kepada sifat Allah tersebut adalah wajib dan bertanya tentang sifat-sifat Allah adalah bid’ah.

yang menjadi masalah sekiranya kita mensifatkan ayat2 mutasyabihat ini sama seperti mana sifat2 makhluk. Telah jelas di dalam Al-Quran yang mana Allah swt berfirman:

ليس كمثله شيء وهو السميع البصير

Maksud :


Tidak ada sesuatupun yang serupa dengan Dia, dan Dia-lah yang Maha Mendengar dan Melihat.

Ayat ini merupakan bantahan yang telak bagi golongan yang menyamakan sifat Allah dengan sifat makhluk (Musyabbihah).



Oleh sebab yang demikian Imam Ahmad bin Hanbal berkata :

ءامنت بما جاء عن الله على مراد الله وبما جاء عن رسول الله على مراد رسول الله

Maksud :

Aku beriman terhadap apa yang datang dari Allah atas makna yang Allah kehendaki, dan beriman kpd apa yang dating dari Rasulullah atas makna yang Rasul kehendaki.


Oleh itu, bagi saya untuk menguatkan kesatuan Umat Islam, marilah kita berpegang teguh kepada kunci kesatuan Umat ini :

لا إله إلا الله محمد رسول الله


Tiada Tuhan yang disembah melainkan Allah dan Nabi Muhammad itu pesuruh Allah.

0 ulasan:

Post a Comment

 
Copyright © 2010 Pena Emas. All rights reserved.