Thursday 25 June 2015

Kembali menulis


Assalamualaikum kepada para pembaca dan pengikut blog saya, sekian kalinya saya kembali menulis selepas terhenti lama dari menulis di laman blog ini. Terhentinya dari menulis adalah disebabkan beberapa perkara antaranya kesihatan yang tidak berapa baik ketika menuntut di Mesir, masalah keluarga, dan usaha untuk menempuh alam perkahwinan.

Kembalinya saya menulis kali ini dengan azam untuk memperkemaskan lagi penulisan saya, dengan itu penulisan saya kali ini akan tertumpu lebih kepada skop ilmiah dalam bidang usuludin. Di samping itu, saya juga akan menggunakan kaedah santai dalam penulisan saya ini seperti mana artikel-artikel saya sebelum ini. Yang paling penting adalah untuk pembaca dapat memahami apa yang ingin saya sampaikan melalui penulisan saya.

Skop Ilmiah yang saya Maksudkan :

1. Ilmu Al-Quran dan Penafsiran Al-Quran
2. Ilmu Hadis dan Syarahan Hadis
3. Ilmu Fiqh, kaedah dan Usulnya
4. Ilmu Aqidah
5. Ilmu Tasauf
6. Ilmu Falsafah
7. Ilmu Sirah dan Ibrah para solihin
8. Ilmu Bahasa
9. Tokoh Ulama'
10. Keluarga Bahagia

Untuk skop ilmiah yang saya maksudkan ini, akan diklasifikasikan mengikut topik, manakala untuk penulisan biasa yang berbentuk santai akan saya dahulukan mengikut tajuk seperti mana artikel-artikel saya sebelum ini.

Saya harap dengan usaha saya menulis kembali ini dapat meningkatkan daya kreativiti dan mengembalikan kecerdasan akal saya bagi mengolah setiap topik dan perbahasan yang diinginkan. Dan saya juga sangat mengharapakan usaha penulisan saya ini mendapat rahmat dan keberkatan dari Allah swt dan memberi manfaat kepada sesiapa yang membacanya.

Allah berfirman :

ما أصابك من حسنة فمن الله وما أصابك من سيئة فمن نفسك...

Maksud : Kebajikan apa pun yang kamu peroleh adalah dari sisi Allah dan keburukan apa pun yang menimpamu itu dari (kesalahan) dirimu sendiri..

Surah An-Nisa : Ayat 79


Sekian.

21 Jun 2015/4 Ramadhan
6.08 Am
Taman Kelisa Ria
Sungai Petani





1 ulasan:

Hanis Mas said...

ustaz , tahniah .. dari kami f1(2012)

Post a Comment

 
Copyright © 2010 Pena Emas. All rights reserved.